- Projekt Erazmus+ PO WER: projekt realizowany przez FRSE ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) pt: „Obywatel Europy czyli wspólne korzenie i skrzydła”
- Rodzaj zajęć: kurs języka angielskiego
- Miejsce: Malta - "EASY SCHOOL OF LANGUAGES"
- Data pobytu: 21 VII – 3 VIII 2019 r.
- Cel wyjazdu: 1) rozwijanie kompetencji językowych i komunikacyjnych; 2) poznanie Malty, jej historii i kultury; 3) dzielenie się zdobytą wiedzą i doświadczeniem, wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce
- Efekty:
- Udział w projekcie umożliwił mi praktyczną naukę języka angielskiego. Przed wyjazdem na Maltę uczestniczyłam w 3- miesięcznym kursie wprowadzającym, by podczas pobytu na Malcie kontynuować poznawanie języka obcego w teorii i codziennym życiu. Na wyjeździe zajęcia odbywały się wyłącznie w języku angielskim, ich uczestnikami były osoby pochodzące z różnych krajów świata (m.in. z Brazylii, Kolumbii, Francji, Włoch). Przełamywanie bariery mówienia odbywało się w niezwykle przyjaznej atmosferze, a wyjątkowo ciekawa forma lekcji sprzyjała ćwiczeniu i utrwalaniu omawianych zagadnień językowych. Dzięki temu systematycznie wzbogacał się słownik wyrazów obcych i poprawność jego użycia. Zajęcia prowadzone były w nielicznych grupach (około 10 osób), szybko zawiązywały się serdeczne znajomości a nauka okazała się niezwykle efektywna, dostosowana do konkretnych potrzeb zespołu.
Ważnym doświadczeniem językowym okazało się również mieszkanie u maltańskiej rodziny. Konieczność porozumienia się w codziennych sytuacjach życiowych, miła atmosfera w domu, kontakt z innymi uczestnikami różnych kursów (rodzina przyjmowała do trzech osób), to naturalne warunki, w których szybko utrwalają się rozwijane kompetencje komunikacyjne, nabiera się coraz większej motywacji do pracy.
- Udział w projekcie dał mi możliwość poznania kultury i historii Malty, jej topografii, ale także okolicznych wysp (Gozo, Comino). Wolne popołudnia, a zwłaszcza weekendy, można było poświęcić na zwiedzanie atrakcji historycznych (zabytków np. Valletty, Mdiny, Mosty, Victorii), urokliwych klifów i plaż (np. klify Dingli, plaża – Mellieha, Błękitna Grota), czy bajowych uliczek chociażby wioski Papaya. Bardzo dobrze rozwinięta sieć komunikacji publicznej (promy i autobusy) sprzyjała samodzielnym wyjazdom, a szeroka oferta biur turystycznych zapewniała dodatkowo opiekę przewodnika. Ponadto mieszkanie u maltańskiej rodziny dawało szansę poznania nie tylko krewnych i znajomych „domu”, ale też relacji międzyludzkich, charakterystycznych dla regionu zwyczajów (w tym żywieniowych), obrzędów religijnych.
- Dzięki udziałowi w projekcie mogłam rozpocząć praktyczną naukę języka angielskiego, poszerzyłam swoją wiedzę o życiu, historii i kulturze mieszkańców Malty, nawiązałam nowe znajomości i dziś mogę dzielić się zdobytym doświadczeniem, inspirować innych do rozwoju, pomagać w organizowaniu ważnych dla szkoły inicjatyw (w związku z projektem). Przeżyte na Malcie chwile, zdobyta wiedza, mogą być wstępem do rozmaitych dyskusji, pretekstem do sięgania po nieznaną dotąd literaturę, szukania analogii i różnic w komunikowaniu się różnymi językami.
Prezentacja:
dr Jolanta Koczela
nauczycielka języka polskiego
Galeria zdjęć