SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU ERASMUS+ 2020-2023
"Genio e Ingenio: El descubrimiento de la identidad"
Okres realizacji projektu: 2020-2023.
Projekt był inspirującym i owocnym przedsięwzięciem, które zjednoczyło cztery szkoły partnerskie:
Liceo Leonardo Giarre, Włochy
IES Jaime II, Alicante, Hiszpania
IV Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Rzeszowie, Polska
Instituto Bilingüe de Bachillerato "Miguel de Cervantes" 164 ГПИЕ, Bułgaria.
Projekt Erasmus+ "Genio e Ingenio: El descubrimiento de la identidad" stanowił niezwykłą podróż przez kultury, języki i tożsamości. Wspólnie z naszymi partnerami z Włoch, Bułgarii i Hiszpanii podjęliśmy się promowania wielokulturowości, a także rozwijania kompetencji społecznych i językowych naszych uczniów oraz nauczycieli.
Cele i założenia projektu
Projekt Erasmus+ "Genio e Ingenio: El descubrimiento de la identidad" został zrealizowany zgodnie z ustalonymi celami i założeniami, które obejmowały:
a) promowanie wielokulturowości - głównym celem projektu było promowanie wielokulturowości oraz zrozumienia i akceptacji różnorodności dorobku poszczególnych narodów, a działania projektowe miały na celu uświadamianie uczniom i nauczycielom, że różnice kulturowe stanowią bogactwo i niekwestionowaną wartość;
b) rozwijanie kompetencji językowych - projekt koncentrował się na rozwijaniu umiejętności komunikacji w językach obcych, w szczególności w języku hiszpańskim i angielskim, poprzez mobilności uczniów i nauczycieli uczestnicy mieli okazję posługiwać się językami obcymi w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych;
c) odkrywanie tożsamości kulturowej - projekt miał zachęcać uczniów do odkrywania swojej tożsamości kulturowej oraz zrozumienia, jak wpływa ona na ich postrzeganie świata, dzięki czemu uczestnicy mieli okazję lepiej poznać siebie i swoją kulturę;
d) zacieśnienie współpracy międzynarodowej - projekt promował współpracę międzyszkolną i międzynarodową w dziedzinie edukacji mającą na celu wymianę doświadczeń, wiedzy i najlepszych praktyk między szkołami partnerskimi;
e) rozwój kompetencji społecznych - projekt wspierał rozwijanie umiejętności społecznych uczniów, takich jak komunikacja, praca w zespole, myślenie krytyczne, empatia i otwartość na innych, dzięki międzynarodowym kontaktom uczestnicy zdobywali doświadczenia w interakcjach międzykulturowych.
Realizacja projektu
Mobilności uczniów: W ramach projektu odbyły się cztery mobilności uczniów, które pozwoliły uczestnikom na poznanie innych kultur, języków i zwyczajów. Młodzież miała okazję uczestniczyć w lekcjach, warsztatach artystycznych oraz innych aktywnościach związanych z tematyką projektu.
Mobilności nauczycieli: Nauczyciele również mieli możliwość uczestniczenia w szkoleniach i warsztatach, które pomogły w rozwijaniu umiejętności dydaktycznych oraz w wymianie praktyk pedagogicznych wśród poszczególnych reprezentantów krajów partnerskich.
Spotkania partnerskie: W trakcie trwania projektu odbyło się kilka spotkań partnerskich, podczas których omawiane były kwestie związane z postępem w realizacji poszczególnych zadań, planowaniem działań oraz podsumowaniem osiągnięć.
Promocja kultury: Projekt zaowocował organizacją różnych wydarzeń promujących kulturę hiszpańską, polską, bułgarską i włoską w środowisku szkolnym, takich jak wystawy, prezentacje, warsztaty, koncerty czy pokazy kulinarne.
Ewaluacja i podsumowanie: W trakcie projektu przeprowadzona została ewaluacja, która pozwoliła na ocenę osiągnięć i identyfikację obszarów, które mogą być doskonalone w przyszłości.
Efekty i wnioski
Projekt Erasmus+ "Genio e Ingenio: El descubrimiento de la identidad" przyniósł wiele korzyści zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Oto niektóre z efektów:
- zdobycie przez uczniów nowych doświadczeń i umiejętności, poszerzających ich horyzonty kulturow,
- podniesienie poziomu kompetencji językowych w zakresie języka hiszpańskiego i angielskiego,
- wzrost świadomości kulturowej i umiejętność akceptowania innych kultur,
- rozwinięcie umiejętności pracy w międzynarodowym zespole,
- nawiązanie przyjaźni i zacieśnienie więzi między uczniami i nauczycielami z różnych krajów.
Projekt był nie tylko edukacyjnym przedsięwzięciem, ale także platformą do nawiązywania trwałych relacji międzynarodowych. Rozwijanie współpracy o takim charakterze wydaje się być kluczowym elementem kształcenia młodego pokolenia, a tym samym istotnym zadaniem w dziedzinie edukacji.
Podziękowania:
Chcielibyśmy podziękować wszystkim uczestnikom przedsięwzięcia, nauczycielom, rodzicom oraz partnerom za ich zaangażowanie i wkład w realizację projektu. To wspólna praca uczyniła go tak wyjątkowym i wartościowym doświadczeniem.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć.
Koordynatorzy projektu:
Bartłomiej Prokop
Lazaro Luis Delgado Conde