Ikona dostępności
Wyszukaj

Hiszpania

Madryt - Centrum Wymiany Międzynarodowej

Od 2008 roku, we wrześniu, grupa uczniów IV LO w Rzeszowie bierze udział w wyjeździe edukacyjnym do Hiszpanii. W czasie tygodniowego pobytu uczniowie mają w programie zorganizowane przez Centrum Wymiany Międzynarodowej wycieczki po Madrycie, wyjazdy do Toledo, El Escorial i Alcalá de Henares . W Madrycie odwiedzają muzeum Prado, jedno z najważniejszych i najbogatszych muzeów na świecie, Narodowe Muzeum Królowej Zofii, Pałac Królewski i inne ciekawe miejsca. Dzięki temu wyjazdowi edukacyjnemu młodzież może doskonalić znajomość języka hiszpańskiego oraz poznać codzienne zwyczaje Hiszpanów. W czasie wolnym uczniowie, mają okazję skosztować lokalnych przysmaków takich jak tapas, pulpo (ośmiornica), churros, tortilla (omlet hiszpański) lub paella. Inicjatorem wyjazdów jest prof. Luis Delgado Conde, prof. Elżbieta Nowak.

Strona Międzynarodowego Centrum Wymiany w Madrycie (CIE): http://www.educa.madrid.org/web/cie.madrid

Relacja z wyjazdu listopad 2019 r.

Pobyt naszej ponad czterdziestoosobowej grupy w Madrycie był czasem szczególnym. Dzień po przylocie do Hiszpanii i zakwaterowaniu się w hostelu, udaliśmy się na największy dworzec kolejowy tego miasta, stację Atocha. Następnie wyruszyliśmy do Plaza Mayor, gdzie zobaczyliśmy najstarszą restauracje na świecie "Sobrino de Botin", założoną w 1725 roku. Po spacerze w obrębie dzielnicy Borbones, poszliśmy do katedry Matki Bożej Almudena oraz do "Cripta de la Almudena", gdzie znajduje się miejsce spoczynku szlacheckich rodzin Madrytu. Kończąc dzień, zmieniliśmy miejsce naszego pobytu na Centrum Wymiany Międzynarodowej.

We wtorek, trzeciego dnia naszej podróży, odbyła się gra miejska w centrum Madrytu. Polegała ona odpowiedzeniu na kilka pytań dotyczących topografii miasta oraz zrobieniu zdjęć  zabytków, w tym "kilometra zero", opery i  pomnika niedźwiedzia, który jest symbolem Madrytu. Następnie udaliśmy się do parku Retiro, gdzie znajdują się pomnik Alfonsa XII, rzeźba upadłego anioła oraz pałac kryształowy, a w nim wystawa sztuki współczesnej. Stamtąd wyruszyliśmy do Centrum Sztuki Królowej Zofii. Można było tam zobaczyć prace Pabla Picassa i jego słynny obraz "Guernica", Salvadora Dalego i Joana Miró.

Czwartego dnia wyruszyliśmy zwiedzać El Escorial zespół pałacowo -klasztorny - biblioteczny. Oprowadzał nas po nim posługujący się językiem hiszpańskim przewodnik wraz z dwojgiem polskich tłumaczy. Zobaczyliśmy bibliotekę Filipa II Habsburga, miejsca w których przebywał oraz panteon królów, gdzie pochowani są monarchowie Hiszpanii. W drodze powrotnej widzieliśmy ogrody w stylu włoskim, należące do tej placówki. W centrum zobaczyliśmy Plazę de Toros. Była to najstarsza arena walki z bykami. Później odbyła się kolejna gra na miejscowym bazarze. Polegała ona na rozwiązaniu krzyżówki, przetłumaczeniu słów z języka hiszpańskiego na polski oraz zapytaniu sprzedawców o ceny ich towarów.

W środę, z samego rana, udaliśmy się na stację kolejową Ramón y Cajal, skąd pociągiem pojechaliśmy do miejscowości Alacalá de Henares, oddalonej od Madrytu o około 30 kilometrów. Na miejscu mieliśmy okazję zwiedzić dom najsłynniejszego hiszpańskiego pisarza – Miguela de Cervantesa. Następnie poszliśmy do teatru Corral de la comedia - jednego z najstarszych w Europie. Jego historię zaprezentowała nam pani przewodnik, której współpracownik oprowadzał nas po obiekcie i zabrał za kulisy sceny. Po południu wróciliśmy do Madrytu i wybraliśmy się na churros–tradycyjny hiszpański przysmak.

Następnego dnia przed południem przechadzaliśmy się po malowniczych uliczkach Madrytu, odwiedzając pobliskie sklepy z pamiątkami. Kilkanaście minut przed zbiórką przypadkowo staliśmy się świadkami fantastycznego wydarzenia. Dosłownie kilka metrów przed nami rozpoczął się uliczny pokaz tańca nowoczesnego w wykonaniu czterech chłopców w naszym wieku pochodzących z Kolumbii. Widowisko było niesamowite!  Zaraz po występie udaliśmy się pieszo do muzeum Prado, gdzie mieliśmy szczęście oglądać dzieła takich twórców jak Goya, Bosch, El Greco czy Velázquez.

Miejscem, które odwiedziliśmy w piątek, było Toledo, miejscowość znajdująca się około 70 kilometrów na południowy-zachód od Madrytu. Zobaczyliśmy tam między innymi Katedrę Najświętszej Marii Panny, Alcazár de Toledo czy Klasztor San Juan de los Reyes. Chodziliśmy wąskimi ulicami, między pięknymi kamieniczkami, które dodawały miastu jedynego w swoim rodzaju uroku. Następnie wróciliśmy do Centrum Wymiany, gdzie przygotowywaliśmy się do podróży powrotnej.

Po tygodniu spędzonym w Hiszpanii pozostały niezapomniane wrażenia i piękne fotografie...

Organizatorami oraz koordynatorami projektu byli prof. Luis Delgado Conde i prof. Bartłomiej Prokop, a opiekę nad młodzieżą w czasie trwania wycieczki sprawowały również prof. Helena Jezierska i prof. Sabina Magryś.

Relacja z wyjazdu listopad 2018 r.

Po raz kolejny 38-osobowa grupa uczniów IV Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Rzeszowie wraz z opiekunami – panią Dyrektor Danutą Stępień, panem prof. Luisem Delgado oraz panem prof. Bartłomiejem Prokopem spędzili tydzień w Madrycie.

W dniach od 17 do 24 listopada zakwaterowani byli w Międzynarodowym Ośrodku Wymiany Młodzieży, skąd jeździli do centrum stolicy Hiszpanii i zwiedzali m. in. Muzeum Prado, Muzeum Królowej Zofii oraz zamek królewski. Niezapomnianymi pozostaną wizyty w Toledo i El Escorial. Odwiedziliśmy również miasto Alcalá de Henares, w którym urodził się Miguel de Cervantes – najsłynniejszy hiszpański pisarz. Znajduje się tam jego muzeum oraz najstarszy teatr.

Jak zwykle, wyjazd do Madrytu dostarczył wielu niezapomnianych chwil, a młodzież mogła poćwiczyć porozumiewanie się w języku hiszpańskim.

Relacja z wyjazdu wrzesień 2017 r.

8 października 2017 r. rozpoczęliśmy naszą przygodę z Madrytem. Pani Dyrektor Danuta Stępień, pan profesor Luis Delgado Conde (organizator wyjazdu) oraz my – dziesięcioro uczniów z IV LO wylądowaliśmy na lotnisku Barajas. Następnie, udaliśmy się do centrum Madrytu – na Plac Puerta del Sol. Wieczorem zostaliśmy zakwaterowani w Centrum Wymiany Młodzieży na obrzeżach miasta. Drugiego dnia zwiedzaliśmy Palacio Real – rezydencję królewską zaprojektowaną przez włoskich mistrzów i poszliśmy na najbardziej rozpoznawalny madrycki plac – Plaza Mayor. Później, zwiedzaliśmy Muzeum Królowej Zofii, gdzie znajdują się arcydzieła takich malarzy jak Pablo Picasso, Salvador Dali i Joan Miró. We wtorek zobaczyliśmy panoramę całego miasta i poszliśmy na spacer do królewskiego parku – Parque del Buen Retiro. Po południu wybraliśmy się do Muzeum Prado – jednego z największych muzeów świata, ze wspaniałą kolekcją dzieł Velázqueza, Goi i innych znanych artystów. W środę pojechaliśmy do, oddalonego o 45 km od Madrytu, El Escoliar. Zwiedzaliśmy tam renesansowy zespół pałacowo-klasztorno-biblioteczny.
We czwartek pojechaliśmy do Toledo, pięknego miasta pod Madrytem. Zwiedziliśmy tam stare miasto i zobaczyliśmy wiele zabytków. W piątek byliśmy w Acala de Henares, gdzie oprócz zwiedzania miasta mieliśmy okazję poznać historię tamtejszego uniwersytetu. W sobotę rano spakowaliśmy się, posprzątaliśmy pokoje i pojechaliśmy na lotnisko, skąd wylecieliśmy do Polski. Tak zakończył się nasz niezapomniany i bardzo ciekawy wyjazd do Madrytu, za który bardzo dziękujemy.

Relacja: Weronika Bielec i Hubert Rybka klasa 1a.

Biblioteka
Internat
Działalność SU
Pedagog szkolny
Matura 2024
Latina exercenda
Przydatne linki

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.